Spelets historia - Från Klondike till Windows

Las Vegas-patiens har en fascinerande historia som sträcker sig från guldrushen i Klondike till att bli ett av världens mest spelade datorspel.

Ursprung och tidiga historien

Klondike-guldrushen (1896-1899)

Namnet Klondike förknippas med den berömda guldrushen i Klondike-regionen i Yukon, Kanada. Under denna period spelades Klondike-patiens i spelhusen där ensamma guldletare kunde passa tiden med kortspel.

Enligt vissa källor utvecklades spelet under denna period, även om den exakta kopplingen till guldrushen är omtvistad bland historiker.

Richard Canfield - "The Prince of Gamblers"

Richard Canfield drev illegala kasinon i nordöstra USA under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal. Hans koppling till spelet är komplex:

Första skriftliga regler

Den tidigaste skriftliga regelbeskrivningen för Klondike finns i 1907 års upplaga av Hoyle's Games under namnet "Seven-Card Klondike". År 1913 hade namnet ändrats till bara "Klondike" i Official Rules of Card Games.

Den digitala eran

Tidiga datorversioner (1981)

Mark Reid publicerade en av de första digitala versionerna för Atari 8-bitars datorer 1981. Detta markerade början på patiensspelets digitala resa.

Microsoft Solitaire - Genombrottet (1988-1990)

Det verkliga genombrottet kom sommaren 1988 när praktikanten Wes Cherry skapade Microsoft Solitaire.

Utvecklingen

Den officiella anledningen

Microsoft uppgav att spelet inkluderades för att hjälpa användare lära sig använda musen genom dra-och-släpp-tekniken. Detta var en pedagogisk innovation som gjorde Windows mer tillgängligt.

Wes Cherrys öde

Global spridning och påverkan

Den mest använda applikationen

Microsoft uppgav 1994 att Solitaire under många år var den mest använda applikationen för Windows. Detta visar spelets enorma genomslagskraft som mer än ett spel - det blev en del av datoranvändningen.

Windows-versionerna

Harpan i Sverige

I svenska Windows gick spelet under namnet "Harpan", vilket blev det etablerade namnet för Las Vegas-patiens i Sverige. Sedan 1990-talet har praktiskt taget alla Windows-datorer i Sverige haft spelet installerat.

Hall of Fame och erkännande

World Video Game Hall of Fame (2019)

År 2019 valdes Microsoft Solitaire in i World Video Game Hall of Fame som ett av världens mest inflytelserika datorspel.

Juryn pekade på:

National Solitaire Day

Den 22 maj (datumet Windows 3.0 lanserades) utropades till National Solitaire Day. På 30-årsjubileet 2020 släpptes specialtryckta Harpan-T-shirts och muggar till fansen.

Moderna utvecklingar

Microsoft Solitaire Collection (2012)

Microsoft Solitaire Collection samlar flera spel under ett tak:

Nya funktioner inkluderar dagliga utmaningar, onlinepoänglistor, och achievements.

Statistik 2020

Kulturell påverkan

Prokrastinering på kontoret

Spelet blev synonymt med prokrastinering på arbetsplatser världen över. Vissa organisationer avinstallerade spelet för att förhindra produktivitetsbortfall.

Edward Greenwoods öde (2006)

År 2006 förlorade Edward Greenwood sitt jobb efter att New Yorks borgmästare Michael Bloomberg såg spelet öppet på hans skärm. Detta visar spelets omfattande användning som tidsfördriv på arbetsplatser.

Boss Key-funktionen

Wes Cherry planerade ursprungligen en "boss key" som skulle visa ett kalkylblad när chefen närmade sig, men Microsoft avvisade funktionen innan lansering.

Vetenskaplig betydelse

Matematikern Persi Diaconis har kallat oförmågan att exakt beräkna oddsen för att vinna Klondike för"one of the embarrassments of applied probability".

År 2023 konstaterade Diaconis att datorer fortfarande inte behärskar optimal Klondike-strategi trots den tekniska utvecklingen. Forskningen fortsätter inom både datavetenskap och sannolikhetsteori.

Sammanfattning

Las Vegas-patiens har utvecklats från ett enkelt kortspel vid guldrushen till ett globalt digitalt fenomen. Från Wes Cherrys praktikantprojekt till ett av historiens mest spelade datorspel har Harpan format hur miljontals människor interagerar med datorer.

Spelet representerar en fascinerande korsning mellan spelteori, sannolikhet, datorvetenskap och spelhistoria - ett arv som fortsätter att leva vidare.